Ds. N. van der want

Alle tekst die hier onderstaan zijn gekopieerd bij www.digibron.nl en tekstueel aangepast naar de hedendaagse tijd.


Intrede Ds. N. van der Want

De Hersteld Hervormde gemeente van Melissant heeft weer een eigen predikant. Nadat bijna twee jaar geleden de gemeente vacant geworden was door het vertrek van ds. P. Korteweg naar Oud Beijerland, werd afgelopen woensdagmiddag ds. N. van der Want aan Hersteld Hervormd Melissant verbonden, als 22e predikant van deze kerkelijke gemeente. 's Middags werd de bevestigingsdienst gehouden, die geleid werd door ds. C. Oorschot uit Stellendam. 's Avonds deed ds. Van der Want intrede. Hiervoor diende hij 13 jaar de Hersteld Hervormde gemeente van Schiedam (Plantagekerk).


Aanvankelijk zou de consulent van Mehssant, ds W M van dei Linden uit Stellendam, de bevestigingsdienst leiden, maai deze was daags eivooi ziek gewoiden Ds Oorschot weid echtei beieid gevonden om zijn ambtsbioeder te bevestigen Dat deed hij met de wool den uit 2 Fimotheus 4 veis 2a Piedik het wooid' Het was dezelfde tekst als waaimee ds Van dei Want 25 jaai geleden te Waddinxveen in het piedikambt werd bevestigd

Intredepreek

Fijdens de intiededienst bediende Melissants nieuwe piedikaiit het wooid uit 1 Koiinthe 1 veis 18 'Want het w ooi d des ki uises is w el dengenen, die veiloren gaan, dwaasheid, maai ons, die behouden wolden, is het een kiacht Cxods' Het thema van de pi eek luidde 'Het woord van het ki uis' Ds Van der Want stond stil bij due gedachten 1) Het teken van de overwinning, 2) De dwaasheid vooi wie verloren gaan en 3) Een kracht van God tot behoud

Gezonden

De Heere heeft ds Van dei Want naai Melissant gezonden met het woord van het kruis, zo begon hij zijn intredepreek Het kiuis ziet op het offer dat Ghiistus op Golgotha heeft gebracht en waai dooi God de weield met zichzelf was vei zoenende Het kiuis heeft ook bij de apostel Paulus altijd centraal gestaan HiJ wenste niemand andeis te weten dan Jezus Christus en dien gekruisigd Paulus wilde met zelfde giote man zijn Dat maakt het Evangelie slechts ineffectief Maar zijn opdiacht was het weieldkundig maken van het evangelie van de Gekruisigde Dat lag als een zw ai e last op hem 'Wee mijner, indien ik het Evangelie niet gehooizaam ben' "Dat IS ook mijn last en opdiacht" aldus ds Van der Want Hoe wel niemand zit te wachten op het Evangelie Toch kun je alleen met die boodschap leven en stel ven 'Ik hoop dat u van mij niet andeis begeert Op mijn geloofsbi leven staat alleen het kiuis, en alleen het wooid van het ki uis hoop ik u te bi engen ' Het kruis spreekt van de veinedeide Christus die aan de dooi ons geschonden deugden Gods weer genoegdoening teweeg heeft gebiacht Het kruis spieekt van Gods eeuwige liefde en van het bloed van het Lam dat de zonden der weield wegneemt Het spieekt van de afbiaak

Het spieekt van de afbiaak van ons bestaan, want Golgotha betekent de totale afbiaak van mijn oude natuur Maar ook spieekt het van met Chustus op te mogen staan in een nieuw leven, in ware heiligmaking "Ik wil dan ook geen andeie theologie beoefenen dan van het kiuis, en ik heb geen enkele behoefte om die boodschap aan te passen aan het denken van de moderne mens Met een mtens bewogen halt en gedieven door de liefde van Christus hoop ik iets van die liefde uit te mogen diagen, om u te ledden van uw ondergang, dooi het geloof in Zijn naam " Het machtige woord van hel kruis komt bij de natuurlijke mens over als dwaasheid, als domheid Want wie gelooft de boodschap datje alleen behouden kunt worden door Iemand die aan het kiuis gestorven is. Die gecapituleerd heeft. Die Zijn goede naam te schande heeft gemaakt en Die gekomen is om Zijn ziel te geven voor een lantsoen vooi velen' Die de veiloienheid m wilde gaan waai aan wij ons hebben ovei gegeven en Die het lijden op Zich heeft genomen dat WIJ moesten lijden' Wat moet je met zo'n redder' De natuuilijke mens verstaat niet de dingen die des Geestes Gods zijn Hoe Chiistus ook aangewezen woidt in de piediking, men woidt ei niet koud of warm van Want voor een weldenkend mens betekent 't dat je je zelfhandhaving en zelfredzaamheid pujs moet geven En daai moet plaats voor worden gemaakt Dat doet God dooi ontdekking van zonde en schuld En nergens andeis zie je het afschrikwekkende van de zonde dan in het kiuis van Christus Tooin en liefde, zonde en genade, wet en evangelie komen tezamen in het kiuis En die twee wens ik u steeds voor te houden Wij moeten dan ook capituleren VOOI het evangehe en als een goddeloze worden vujgespioken, gei echtvaardigd Daar komt alleen hij die leei t walgen van zijn eigen bestaan en die het leven nergens andeis meer kan vinden dan m het verzoenend bloed van Jezus Christus Als we de dood in onszelf ontdekken, maar het leven en de zaligheid buiten onszelf, m Jezus Christus, mogen zoeken en vinden Dan ben je een arme smekeling, maai wel aan de voet van het kiuis En dat gebeurt alleen dooi een Godswonder

Gezien op de verhoogde Slang?

"Mijn Zendei heeft mij veiwaardigd om tot u te komen met het wooid van het kruis Maar daar bent u met mee klaar Hebt u uw zaken al gegeven in de handen van Jezus Christus' Hebt u, evenals die gebetenen in de woestijn, al gezien op die verhoogde Slang' Zó hoop ik u het woord voor te houden, opdat een iegelijk die op Hem ziet, die in Hem geloven mag, het eeuwige leven hebbe Om het wooid zo voor u omhoog te houden dat ook degene die van vei ie zijn, zien mogen en behouden worden dooi de gouden klanken van het kruisevangelie" Dan is het evangelie een kracht Gods vooi degenen die behouden worden Niet alleen het Evangelie van de Gekiuisigde, maai ook van de Opgestane En van de kiacht van die opstanding bedient de Heilige Geest zich, waardoor zondaren metterdaad opstaan uit hun geestelijke doodstaat Die klacht blaast het vesnngweik van ons natuuilijke bestaan op Het doet u van uw tioon stoten, afstand doen van uw haitstochten en leidt ons tot bekering

Komen zoals we zijn

Dat dan dit woord ook u zich aan God gew onnen doet geven Dat u veiloren gaat, maai Hij uw behoudenis woidt Komt dan allen tot Chi istus We hebben geen middelaar nodig om tot de Middelaar te gaan, maar tot Hem mogen we komen zoals we zijn, als zondaren, zo verwees ds Van dei Want aan het slot van zijn intiedepreek naar een citaat van de bekende Engelse predik« Spurgeon "Zo hoop ik u het kruis van Jezus Chiistus voor te houden Want alleen in dit teken is er ovei winning En zo hoop ik u als ónderherder te mogen leiden tot die gróte Herder "

Toespraken

Aan net eind van de dienst waren er enkele toespraken Burgemeester Stoop van de gemeente Dirksland was verhinderd om aanwezig te zijn, maar het ouderling Leijdens van de kerkenraad van Melissant alvast een woord van welkom uitspreken richting ds. Van der Want Een persoonlijke ontmoeting zal latei plaatsvinden Ouderling Van Eek uit Middelharnis sprak namens de classis Zuidwest van de Hersteld Hervormde Kerk Ds Oorschot voerde het w ooi d namens ds. Van der Linden En tot slot sprak ouderling Leijdens namens de kerkendraad van de Hersteld Hervormde gemeente van Melissant


In ons verslag van de intrededienst, waarin ds. Van der Want werd verbonden aan de Hersteld Hervormde Gemeente van Melissant, stonden enkele onvolkomenheden Abusievelijk werd vermeld dat ds. Van dei Want de 22e predikant van de Hersteld Hervormde Gemeente zou zijn en dat hij 13 jaar de Hersteld Hervormde Gemeente van Schiedam heeft gediend Dit is met correct omdat de Hersteld Hervormde Kerk pas in 2004 is ontstaan

Excuses VOOR deze vergissing


Afscheid Ds. N. van der Want

In de Hersteld Hervormde kerk te Melissant nam afgelopen zondagmiddag ds. N. van der Want afscheid van de kerkelijke gemeente waaraan hij in januari 2011 verbonden werd. Dit omdat de in 1949 geboren predikant met emeritaat ging. Na eerder in Waddinxveen, Roemenië en Schiedam werkzaam te zijn geweest, was Melissant de vierde en laatste kerkelijke gemeente waaraan ds. Van der Want verbonden is geweest. Als Schriftlezing voor de afscheidsdienst las de predikant zowel de allereerste als de allerlaatste verzen uit de Bijbel. Eerst Openbaring 22 vers 12-21, aansluitend Genesis 1 vers 1 t/m 8. De tekst voor de afscheidspreek was het laatste vers van Openbaring 22 en daarmee ook het allerlaatste vers van Gods Woord: ‘De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.’


Het thema voor de afscheidspreek luidde ‘Een laatste zegenwens’, waarbij de scheidende predikant stilstond bij drie hoofdgedachten: 1) Met genade als hoogtepunt, 2) Met christus als middelpunt en 3) Met het hart als trefpunt.

“Lezen uit de Heilige Schrift stopt nooit, maar gaat altijd door”, zo begon ds Van der Want zijn laatste preek in actieve dienst. “Daarom heb ik ook tijdens deze afscheidsdienst zowel de eerste als de laatste verzen van de Bijbel gelezen. Om te symboliseren dat bij dit afscheid niet ook de Bijbel dichtgaat en dat ook de Heere geen afscheid neemt. Hij blijft en Zijn Woord blijft. Zijn Woord bestaat tot in der eeuwigheid. Dit klinkt ook door in het tekstgedeelte uit de Openbaring aan Johannes. Daarin toont de Heere aan Zijn gemeente wat er te wachten staat, zowel aan de kerk als aan de wereld. Niet bedoeld om ons vrees in te boezemen, maar als troostboek voor degenen die in het boek des levens geschreven staan. ‘Ja, Ik kom haastiglijk’, zegt de Heere Jezus aan het eind van dit slothoofdstuk, waarop zijn kerk antwoordt: ‘Ja, kom, Heere Jezus!’. Ligt dat verlangen er bij u ook?”

Hoogtepunt

“Het is opmerkelijk dat de zegenwens die hier klinkt, ook steeds door de apostel Paulus wordt gebruikt aan het eind van zijn brieven”, zo vervolgde de predikant. “Dat is niet zo vreemd, want het woord genade is één van de kernwoorden uit de Heilige Schrift. In het Oude Testament betekent het ‘gunstbewijs’, ‘goedertierenheid’, ‘zich over iemand ontfermen’. En In het Nieuwe Testament: ‘goed gezind zijn’, ‘ruimhartig schenken’. Het is gericht op redding en behoud, op Gods welwillende toewending tot de mens. Waarbij goed beseft moet worden dan genade niet te verwerven of te verdienen is, maar een onverdiende gunst is, wat lijnrecht staat tegenover ons bij God in de schuld staan. Genade is dan ook totaal tegenstrijdig met wat wij mensen vanwege onze daden tegen God te verwachten hebben, namelijk Gods toorn en gramschap. Wij zijn immers zondaren die alles verbeurd en verzondigd hebben. Genade is dan ook alleen te ontvangen met lege handen.” “Genade is gratieverlening aan ver

“Genade is gratieverlening aan veroordeelden. Als Gods Geest ons die werkelijkheid doet zien en aanvaarden - van zonde, gerechtigheid en van oordeel - dan ga ik verstaan en inleven dat we God op het hoogst hebben misdaan en wij Gods gramschap dubbel waardig zijn. Dan kom ik erachter dat ik voor Gods aangezicht niet kan bestaan. Dan blijft het tollenaarsgebed over: o God, wees mij de zondaar genadig. Waar alle deuren voor mij dichtvallen en alle mogelijkheden voor mij onmogelijkheden worden en al mijn deugden een wegwerpelijk kleed, dan blijf er niet anders over dan te vluchten tot die Vrijstad. En dan eeuwig wonder: dan breidt God Zijn genade armen naar mij uit en zink ik in verwondering aan Zijn voeten neer. Dáár mag Zijn onverdiende gunst ondervonden worden die eeuwig Hem bewoog. God handelt nooit met ons naar onze zonden. Hoe lang, hoe zwaar wij ook Zijn wetten schonden. Genade is één van de belangrijkste woorden van de Schrift. Gods genade is overvloeiende voor de grootste der zondaren. We kunnen niet beter afscheid van elkaar nemen dan met deze gunnende zegenwens. In de ruim vier jaar dat we onder u mochten zijn, hebben we getracht deze genade uit te stallen die zo overweldigend en rijk is. En díe genade blijft!”

Middelpunt

“Die genade van God kan echter op geen andere wijze tot ons, zondaren, komen dan door Jezus Christus. Want aan onze kant staan onze zonden in de weg. Buiten de Middelaar om zijn wij stof voor de toorn van God. Maar de Middelaar heeft voldaan en in Hem kan en wil God ons in genade aanzien. En allen die tot Hem de toevlucht nemen, mogen het ervaren: Gij vindt in gunst en niet in wraak Uw lust. De hitte van Uw gramschap is geblust. Welke last die u belast en geen zonde zo zwaar, maar u mag ermee met uw volle gewicht op Christus hangen. Als het over genadekenmerken gaat, is dit het voornaamste kenmerk. Andere kenmerken kunnen zo veel op onszelf gericht zijn, maar het is altijd onze begeerte geweest om Hém in het middelpunt te stellen, om Héem te tonen in zijn schoonheid en in Zijn gewilligheid, en dat we door Hem alleen vrede kunnen en mogen bekomen. Opdat we Hem zouden gaan omhelzen en liefhebben.”

Trefpunt

“Het adres waaraan Johannes deze zegenwoorden spreekt is ‘u allen’. Het is mijn diepste wens”, zo vervolgde de predikant, “dat u allen Hem zult kennen en in Hem gevonden zult worden. Ik roep u allen ertoe op: zoek Hem terwijl Hij te vinden is, zoek in Hém gevonden te worden want buiten Hem bent u diep te betreuren en ongelukkkig; buiten Hem is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Nog roept Hij u toe: ‘Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, o alle gij einden der aarde’. Wij bidden u daarom van Christuswege: laat u met God verzoenen. Dat u niet zult rusten voordat u met zekerheid mag zeggen dat Christus ook uw eigendom is. Dat u amen zegt, op uw veroordeling, maar ook op het volbrachte werk van het Lam van God.”

“Maar toch zegt Gods Woord ook dat Zijn genade niet aller is. Ook in Melissant kent niet iedereen daadwerkelijk genade. Ik heb getracht u iets te laten voelen van wat het is om straks verloren te gaan onder een prediking van zo’n Zaligmaker. Maar ook wat het is om straks binnen te mogen gaan in de eeuwige vreugde. Het nodig hebben van Christus en Zijn genade, daar ligt de scheidslijn in de gemeente. Kunt u bij uzelf alleen maar zonde en schuld ontdekken? Dan mag ik voor de laatst maal uitnodigen: pleitend op Christus’ volbrachte werk mag u met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, om daar als een arm smekeling bij een barmhartig en genadig God terecht te kunnen, waar u al uw zonden en schuld bij Hem neer mag leggen en kwijt mag raken.

Dan ga ik alle zonden haten en vlieden, dan moet Hij gaan wassen en ik minder worden. Kunt u Hem nog missen, dan rust nog altijd Gods toorn op u en zal het Evangelie voor u een reuke des doods ten dode zijn. Maar mag u Christus en deze Zijn genade wel kennen, dan hebt u genoeg. De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u allen. Wast op in de genade en kennis van onze Heere Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid tot in der eeuwigheid. Amen, ja amen.”

Toespraken

Aan het eind van de afscheidsdienst werden de scheidende predikant en zijn vrouw toegesproken. Allereerst door waarnemend burgemeester Lokker namens de burgerlijke gemeente. Daarna door ouderling P.D. Knöps uit Nieuwe-Tonge namens de classis Zuidwest. En tenslotte door ouderling L.A. van Brussel namens de eigen kerkelijke gemeente.

Share by: